Zakladateľ a generálny riaditeľ Rohlíku Tomáš Čupr povedal, že sa
zameral na dosiahnutie zisku v najväčšej európskej ekonomike po tom, čo
odložil plány na expanziu v Taliansku, Španielsku a na ďalších trhoch,
keďže inflácia a vojna na Ukrajine zhoršujú ekonomické vyhliadky.
Rohlík už uzavrel zmluvy na plniace centrá v Kolíne nad Rýnom, Essene, Berlíne a Düsseldorfe. "Európa predstavuje 1 bilión eur na trhu s potravinami. Pozeráte sa na modrý oceán," vyhlásil.
Rohlík aj jeho rival Košík, za ktorým stojí český miliardár Daniel
Křetínský, sa snažia využiť modely, ktoré boli úspešné doma. Hoci je
český sektor doručovania potravín svojou veľkosťou malý, rozvíjal sa
rýchlejšie ako iné obchody na roztrieštenom európskom trhu, ktorý by mal
v priebehu nasledujúcich štyroch rokov vzrásť na 121 miliárd USD
(113,95 miliardy eur) zo súčasných 73 miliárd USD, odhaduje spoločnosť
Statista.
Zatiaľ čo Rohlík stavil na Nemecko, Košík mieri na východ, plánuje
vstúpiť na slovenský trh a na trh v Bulharsku. Generálny riaditeľ Ivan
Utěšil uviedol tiež, že sa bude snažiť znížiť svoj podiel na českom trhu
tým, že v niektorých regiónoch využije spojenie s nemeckým
veľkoobchodníkom Metro, v ktorom má Křetínský významný podiel. Metro v
januári oznámilo, že získalo 25-percentný podiel v spoločnosti Košík a
jeho cieľom je stať sa silnejším partnerom a zlepšiť možnosti online
nakupovania potravín.
Utěšil pre agentúru Reuters povedal, že v budúcnosti plánuje obrátiť
pozornosť aj na iné krajiny strednej a východnej Európy. Teraz sa však
sústredil na expanziu do Bulharska a na Slovensko na konci tohto a
začiatku budúceho roka. "S našou stratégiou sme si istí, že budeme schopní rásť aspoň o 30 - 40 % ročne, z čoho časť bude organická a časť z expanzie," povedal.
Mnohé veľké reťazce supermarketov nemajú distribučné centrá. To podľa
analytikov obmedzuje ich schopnosť rozširovať doručovacie siete a
poskytuje výhodu spoločnostiam ako Rohlík a Košík, ktoré sa zameriavajú
na budovanie infraštruktúry.
Rohlík už má distribučnú zmluvu s Marks & Spencer a Čupr uviedol, že
spoločnosť by mohla potenciálne spolupracovať s ďalšími
maloobchodníkmi.
Podľa Tomáša Karakoleva, hlavného experta spoločnosti McKinsey, firmy,
ktoré sú schopné rýchlo vybudovať distribučnú sieť, aby znížili náklady a
pokryli väčšie územie, s najväčšou pravdepodobnosťou uspejú na rodiacom
sa trhu s donáškou potravín.
Dodal, že popredné online potravinárske obchody v strednej Európe sa
pokúšajú zvíťaziť a získať podiel na lokálnom trhu, pričom začínajú
najväčšími mestami a rozširujú svoju sieť, až kým nie je pokrytá
krajina.
(1 EUR = 1,0619 USD)